כל מה שחשוב לדעת על הפרעות קשב וריכוז

כיום אחוז גבוה מאוד מהילדים בבתי הספר מקבלים את התרופה ריטלין.
האם זו תופעה חדשה שפתאום צצה?

או שאולי יש קשר בין זה לבין כמות החיסונים שגדלה משנה לשנה? לתזונה התעשייתית? לצפייה הממושכת בטלוויזיה? או המחשב?
או אולי שיטות האבחון השתפרו?

לא פעם אני פוגשת אנשים בוגרים שמספרים לי שכשהם היו ילדים אמרו עליהם שהם היפראקטיביים, תזזיתיים ועם קושי להתרכז.
למזלם, בתקופתם הריטלין טרם צבר את הפופולאריות שלו ולכן הם פשוט למדו לנתב את האנרגיה הרבה שהיתה להם למקומות יעילים עבורם, והיום הם אנשים מצליחים מאוד.

גם כמות החיסונים שניתנת היום "תורמת" לנושא.
מאחורי החיסונים יש תעשיית תרופות אדירה בעלת אינטרסים מאוד ברורים.
לטעמי הם איבדו את הפרופורציות במתן החיסונים כיום.

למשל היום כל תינוק שנולד מקבל חיסון כנגד הפטיטיס B , כאשר ידוע שהמחלה עשויה לעבור דרך מגע מיני, או דרך הדם בעוד שהשפעת החיסון היא ל 10 שנים בלבד. מכאן שעד שאותו תינוק ייחשב בקבוצת הסיכון- החיסון כבר לא יהיה רלוונטי עבורו.
בכל זאת מזריקים לו חיסון שמתאים למבוגרים באופן אוטומטי ועוד מצפים שהכל יהיה כשורה, במיוחד כשמדובר על תינוק שהמערכת החיסונית שלו בחיתוליה.

אומנם חלק מהילדים יעברו את החיסון בשלום, אבל חלק לא ואת ההשלכות לא תמיד רואים נראה במיידי.

מרבית מהחיסונים מכילים חומרים כגון כספית ואלומיניום, כחומר משמר.
כאשר אצל ילדים רגישים חומרים אלו עלולים ליצור תגובות קשות- מבעיות בעור ודרכי הנשימה ועד לבעיות כגון הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם.

בעיה נוספת שקיימת כיום היא המזון שאנו ניזונים ממנו.
המעבר ממזון טבעי ובריא – למזון תעשייתי יותר, שמכיל חומרים מזיקים לבריאותנו כגון חומרים משמרים.
בנוסף לכך ילדים רבים ניזונים מממתקים ומשקאות ממותקים שגם תורמים את שלהם לבעיית הקשב והריכוז וההיפראקטיביות.

תזונה פיזית של מזון, היא אינה התזונה היחידה לה אנו זקוקים…
תזונה רגשית שמורכבת מהרשמים שאנו קולטים בעולם, היא סוג של תזונה נוספת ואם כבר ניחשתם אני מדברת על הטלוויזיה והמחשב.
ילדים רבים מבלים היום שעות על גבי שעות מול המחשב והטלוויזיה.
וזו ההזנה הרגשית שלהם.

זה נראה לכם הגיוני שכל ילד שני היום מקבל את התווית בעיית קשב וריכוז?!

אפילו במקרה של ילד שיש לו קצת קושי חברתי והוא ילד מבריק
(אני מכירה אחד כזה) הילד נדחף תחת אותה תווית פופולארית, עם אותו טיפול "מוצלח" ונותנים לו ריטלין.
לדכא את הילדים במקום להתמודד עם הקושי שעולה, זה הרבה יותר קל.

סביבת החיים כיום מאוד מלחיצה ודורשנית והלחץ הזה מעורר תגובה אצל הילדים. כאשר צורת הביטוי היא קשת רחבה מאוד של התנהגויות .

לכל ילד יש את הדרך הייחודית שבה הוא מגיב.

אם נלמד את התנהגותו ותגובתו של כל ילד, נגלה עולמות שונים לגמרי, למרות שעל פניו הבעיה נראית דומה.
כל ילד מגיב לפי הקונסטיטוציה האישית שלו-
חלק מגיבים בגירוי יתר, מוסחים בקלות, חסרי מנוחה והיפראקטיביים, בעוד שאחרים מתבודדים, מעופפים או קומפולסיביים.
חלק מהילדים מוציאים את האגרסיות ונהיים אלימים וחלקם יותר שקטים וסגורים בעולם משלהם.
לרוב יש בעיה עם תחושת הערך העצמי.

ולמרות זאת בגישה הקונבנציונלית כולם תחת נכנסים תחת אותה הכותרת -בעיות קשב וריכוז ולכולם ניתן אותו מענה – תרופה כימית, בד"כ ריטלין .

ריטלין היא תרופה שלמעשה נותנת מענה סימפטומטי, היא לא מטפלת בשורש הבעיה, אלא יוצרת דיכוי לתגובה של הילד.
במידה והילד מגיב לטיפול בריטלין(שלא בכל מקרה היא אפקטיבית) אז הסימפטומים כביכול בשליטה, כל עוד התרופה ניתנת.
אך ברגע שמפסיקים ליטול את התרופה(בגלל תופעות הלוואי הקשות) הקשיים של הילד מרימים שוב את ראשם, לעיתים בעוצמה רבה יותר.

לעומת זאת, הומיאופתיה היא דרך שעוזרת לילד להתגבר על הבעיה מבפנים ומובילה לריפוי של ממש.

משנה לשנה כמות הילדים שמאובחנים עם בעיית קשב וריכוז ומקבלים ריטלין רק גדלה.
כרוקחת אני נתקלת בתופעה המצמררת מידי יום.
כיוון שהריטלין הוא סם (כשרוב ההורים לא מודעים לגמרי למשמעות הדבר)
הוא למעשה הפך היום לסם "החביב ביותר" בקרב הנרקומנים אשר משתמשים בו ואף סוחרים בו בכמויות .

זה לא לגמרי נתפס, אבל דור שלם עובר סימום, בזמן שהדבר מקבל חיזוקים ועידוד מצד המערכת.

מחריד אותי לדמיין את המחיר העתידי לקלות הדעת שלנו…
מה יעלה בגורלם של אותם ילדים שסוממו במשך שנים רבות.

תדמינו את הסיטואציה הבאה-
בינכם בן 7, כמה חודשים אחרי שעלה לכיתה א'.
נניח שאתם מקבלים הודעה מהמורה, שהילד שלכם מתקשה לשבת בכיתה ומתקשה שלא לגעת בילדים אחרים סביבו ולכן מבלה בחוץ רוב הזמן.
לדעתכם הילד שלכם צריך קצת יותר תשומת לב, אבל המורה כבר עומדת על זה שתתנו ריטלין לילד.
במקרים מסוימים אתם אפילו יכולים לקבל הזהרה שהילד שלכם לא יכול להישאר בכיתה אלה אם כן יקבל ריטלין.
למרות שמורה היא לא רופאה, הסיטואציה הזאות חוזרת על עצמה מידי יום.

יש הורים שיתנו את התרופה מתוך מחשבה שאין ברירה ואם זה הפיתרון שמערכת שלמה של גננות, מורים ורופאים מציעים- אז כנראה שזה פיתרון מוצלח.
אך לדאבונם מהר מאוד הם מגלים ש"הפיתרון" הזה לא כזה ידידותי ולא מזיק כפי שהוא הוצג להם.
מאחורי ה"פתרון" הזה עומדת מערכת משומנת היטב של אינטרסים של חברות תרופות עם כוח השפעה אדיר, ברמה כזו שמיליוני ילדים בעולם היום מסוממים.כל זה בזמן שהמערכת הממסדית תומכת בנחרצות ולעיתים אף לא מותירה ברירה אחרת להורים.

לעיתים יש מקרים של הורים שמסרבים לתת לילד שלהם ריטלין ומחפשים דרך אחרת להתמודד.

אם הילד שלכם אובחן עם בעיית קשב וריכוז ואתם שוקלים לפיתרון אלטרנטיבי אז הומיאופתיה היא פתרון בטוח אפקטיבי וטבעי.

הומיאופתיה היא למעשה אומנות ומדע.

מניסיוני אני כל פעם נפעמת מחדש עד כמה הומיאופתיה יכולה לעזור לילדים עם בעיות קשב וריכוז בצורה משמעותית.

לעיתים אני נתקלת באנשים שקוטלים את ההומיאופתיה, לצערי זה מגיע מתוך בורות, פחד ודעות קדומות.
תוצאות ההצלחה מדברות בעד עצמן.

כל ילד עם בעיית קשב וריכוז מביע את הקושי שלו בצורה שונה:

ממקרה של ילד מעופף ושקט ועד לילד בתנועה מתמדת שמחפש תמיד גירויים.
לילדים עם בעיית קשב וריכוז יש קושי להתרכז, במיוחד בסיטואציות בהן צריכים לשבת בשקט כמו בבית הספר.
לעומת זאת לשבת ולשחק במחשב או לצפות בטלוויזיה, אין להם בעיה.

קשה להם להתחיל משהו מבלי להיות מוסחים בדעתם.
ילדים עם היפראקטיביות דומיננטית מוציאים את עודף האנרגיה שלהם ע"י השתוללות, ריצה , טיפוס ומתישים את ההורים.

כמבוגרים אנשים עם בעיות קשב וריכוז יכולים לא למצוא דברים ולשכוח אותם לעיתים קרובות.

אימפולסיביות זה עוד עניין עם ילדים עם בעיות קשב וריכוז, בד"כ קשה להם לחכות לתור שלהם והם נדחפים לראש התור.
קודם פועלים ואח"כ חושבים.
יש להם צורך מיידי לקבל את מה שהם רוצים.

יש ילדים שמקבלים את הסטיגמה של אלה שעושים צרות, ליצנים, לא מצליחנים ועוד, אך ילדים עם קשב וריכוז יכולים להיות מאוד חכמים, אפילו בוגרים לגילם.
הבעיה היא שאינם יכולים להצליח בשום משימה שדורשת מהם לשבת.
הם נכשלים במבחנים, לא עושים עבודות והציונים שלהם אף פעם לא משקפים את היכולות שלהם באמת.

ילדים עם קושי בקשב וריכוז מצליחים הרבה יותר בקבוצות קטנות או אחד על אחד.
דעתם מוסחת בקלות, כך שקשה להם לזכור מה הם היו אמורים לעשות וגם לוקח להם המון זמן להתלבש.
הם בד"כ בלגאניסטים, קופצים ממשימה למשימה ולא מסיימים משהו עד הסוף.
אם מענישים אותם הם לוקחים את זה מאוד קשה.

בצד החיובי הרבה ילדים עם קושי בקשב וריכוז הם מאוד חכמים.
הם יכולים להיות מקסימים, ספונטניים וכפיים עם גישה של "לחיות מרגע לרגע". הם בד"כ יצירתיים ויש להם יותר רעיונות ממה שהם יכולים לממש.

הם יכולים להיות מוכשרים באומנות ומאוד רגישים.
ה IQ שלהם גבוה ויש להם יכולות במחשב.
ילדים עם חיזיון שהופך למציאות, במידה והם מקבלים סביבה גמישה עם מבנה ועידוד.

יש מקרים שאת הסימנים לבעיית קשב וריכוז אפשר לראות כבר בהיותם תינוקות, כמו למשל תינוקות שצורחים, בועטים וזזים מחוסר מנוחה ודורשים שיחזיקו אותם.
העין לא בפוקוס על כלום, הם בעולם משלהם וקשה להרדים אותם.
יש צורך מתמיד בסימולציות והם שובבים מעבר לרגיל.
יש להם התקפי זעם בהם הם דופקים את הראש על הרצפה או על הקיר.
קשה להשכיב אותם לישון, עד שהילד מגיע למיטה הוא בד"כ לא מעוניין לישון.

עד שהילד מגיע לגיל 3-5, הזרעים של בעיית הקשב והריכוז מתחילים לנבוט.
התקפי טנטרום – ההורים נבוכים לקחת את הילדים למקומות צבורים שמא הם "יעשו סצנות".
בד"כ יש להם קושי להסתדר עם ילדים אחרים, לרוב הם מציקים ומשתלטים.
הם מבעים כעס, חוסר אונים ואלימות ע"י שבירת צעצועים של ילדים אחרים, חלקם נושכים, בועטים ומרביצים.

הרבה מהילדים חיים בעולם משלהם כל דבר יכול להסיח את דעתם, כך שפעולות פשוטות הופכות לסיוט.

תלונות מהמורים- שמתלוננים שהילד מתנהג בטיפשיות, חוסר יכולת להפסיק לדבר, מתחצף למורה ונכנס לריבים עם ילדים אחרים.

יש ילדים שמתעללים בחיות או מפחדים מחיות.

מציקים עושים שטויות, ליצנים שעושים צחוק מעצמם.

כשהילד מתחיל ללכת לבית הספר הסימפטומים נעשים יותר ברורים, במיוחד בכיתה והסביבה מתחילה להיות יותר דורשנית.
הומיאופתיה מטפלת בקשב וריכוז ללא שימוש בתרופות כימיות.
למעשה היא מטפלת גם בבעיות נוספות, כגון פחדים, אלימות או בעיות פיזיות למיניהן.
התרופה יכולה לעזור לילד ללמוד ביתר קלות ולקבל ציונים יותר טובים.
להעלות את הביטחון העצמי ולהשפיע על חיי החברה.
וכל זה מבלי להפוך את הילד לזומבי.

למעשה לכל ילד יש סיפור ייחודי לו, למרות שעל פניו הרבה מקרים עשויים להיראות לכם דומים.
לכל ילד יש את הגוון האישי שלו שמייחד אותו מהאחר.

ההומיאופתיה למעשה חוקרת את הילד לעומקו ולא רק נותנת לו תוויות.

למה לבחור בהומיאופתיה?

• השיטה עובדת ואותי אישית כל מקרה מרגש מחדש!
• זו שיטה טבעית, בטוחה, ללא תופעות לוואי.
• היא לא מדכאת את הילד למעשה היא מאזנת ומובילה אותו למקום הטוב ביותר שלו.
• ההומיאופתיה מטפלת בשורש הבעיה.
• ההשפעה של מנה אחת עשויה להתארך לזמן רב ולא רק למספר שעות.
• ההומיאופתיה מתייחסת לאדם כשלם ולוקחת בחשבון את הרובד הפיזי הרגשי והמנטאלי ומתייחסת לאופיו של הילד.
כך שלא רק בעיות קשב וריכוז מטופלות, אלא גם דברים נוספים
שדורשים טיפול.

מה לצפות מטיפול הומיאופתי בקשב וריכוז?

אפשר לצפות לשיפור משמעותי ב:

• התנהגות בבית ובבית הספר.
• היכולת להתרכז.
• שיפור בציונים.
• בחוסר מנוחה.
• ביכולות חברתיות.
• במצבי רוח.
• ביחסים במשפחה.
• בביטחון.
• בעצמאות.
• בבעיות פיזיות.
• בבריאות כללית.
• שיפור במערכת החיסונית.

את השינויים אפשר לראות בזמן שבין שבועיים- לחמישה אחרי נטילת התרופה בהנחה שניתנה התרופה המדויקת.
הטיפול ההומיאופתי הוא אומנות בהתאמת התרופה המדויקת ביותר לילד,
השינוי המשמעותי לא תמיד נראה על הפעם הראשונה.

האם אפשר לטפל בהומיאופתיה במקביל לתרופות כמו ריטלין?

הרבה מהילדים שמתחילים טיפול, מקבלים כבר תרופה כגון ריטלין.
המצב האידיאלי הוא לטפל בילד שאינו נוטל תרופות, אך מניסיוני ניתן גם לטפל בהומיאופתיה במקביל לריטלין, עד שמוצאים את התרופה ההומיאופתית המדויקת ביותר ואז בהתייעצות עם רופא, אפשר יהיה לרדת בהדרגה מהריטלין.

ממה להימנע בזמן טיפול הומאופתי?

יש הטוענים שיש להימנע מחומרים חזקים כגון קפה, אקליפטוס, קמפור, מנטול ואף שוקולד. אני אישית פחות מקפידה אלא אם יש הפרזה בשימוש.
מהניסיון שלי כשהתרופה נכונה- זה פשוט עובד!

רצוי להימנע מלטפל במקביל בשיטות טיפול כגון רפואה סינית-דיקור
פרחי באך, רפלקסולוגיה, וכ'ו בזמן הטיפול ההומיאופתי.

כמו כן יש לדבר עם ההומיאופת גם במקרה שמופיעות תופעות פיזיות שאינן קשורות לקשב וריכוז כגון שפעת, דלקת וכדומה.
הרבה מצבים שלכאורה יכולים לצוץ, כמו דלקות למיניהן, ניתנות לטיפול גם בהומיאופתיה.
למשל הרבה אנשים חושבים שאם הם מטפלים בבעיית קשב וריכוז ומתפתחת דלקת אוזניים זה משהו שלא קשור לטיפול עצמו, ולכן לא מדווחים.
חשוב לשמור על קשר טלפוני עם ההומיאופת ולדווח על מקרים שכאלה.
חשוב להתמיד בטיפול ההומיאופתי לפחות שנה לפני שמנסים גישה אחרת.

טווח האבחנה של ילדים שמאובחנים בקטגוריה של קשב וריכוז הוא מאוד רחב. מילדים אלימים ואגרסיביים, עד לילדים ביישנים ועדינים שקשה להם להתרכז.
ברפואה הרגילה הדיאגנוזה היא אחת ובכל המקרים הילד יקבל ריטלין.
למרות ההבדלים המהותיים בין טיפוסי הילדים.
בהומיאופתיה כל ילד הוא חידה בפני עצמו ועל ההומיאופת לזהות את התמונה האישית והייחודית של הילד, על מנת למצוא את התרופה המדויקת לילד.

דבר זה נעשה בפגישה שבה ההומיאופת רושם את ההתנהגות, הרגשות, הרגישויות, הגישה, האמונות, הפחדים, מה הילד אוהב/ לא אוהב , חלומות סימפטומים פיזיים, היסטוריה משפחתית, שינה, הרגלי אכילה ועוד.

חשוב שהילד יהיה נוכח בפגישה, למרות שאין זה חשוב בהכרח שיהיה שיתוף פעולה. החשיבות היא בלקבל תמונת תצפית על הילד, רוב האינפורמציה מגיעה בד"כ מההורים.
חשוב לציין שההומיאופת לא מחפש תוויות אלא לקבל את התמונה לעולמו הפנימי של הילד, המשקפיים שדרכם הוא רואה את העולם.

כהומיאופתית אני מחפשת את אותם הדברים שיחודיים לילד שלכם. שהם בעלי המשמעות הרבה ביותר, על מנת למצוא את התרופה המדויקת עבורו.

* מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך *

שאלות נפוצות

  • זמן השיפור הוא אינדיבידואלי לכל מטופל ומושפע ממספר גורמים כגון: גיל ומשך הזמן שהמטופל מתמודד עם הבעיה.
  • במצבים אקוטיים חריפים של מחלה כגון: דלקת ,מחלת חום, פציעה וכו' התגובה היא מידית.
  • במצבים כרוניים של בעיה ממושכת, רוב המטופלים חווים שיפור בשבועות הראשונים לאחר לקיחת התרופה.
  • כן. ניתן לטפל בהומאופתיה במקביל לטיפול הקונבנציונלי. במידה והמטופל משתמש בתרופות, יש להמשיך את השימוש בהן כרגיל במקביל לטיפול ההומאופתי.
  • במידה ויחול שיפור משמעותי במצבו של המטופל במהלך הטיפול, ניתן יהיה להפחית מינונים בהדרגה בהתאם להנחית הרופא המטפל.

יש הטוענים כי יש להימנע ממזונות כגון קפה, מנתה ושוקולד בזמן טיפול הומאופתי. מניסיוני, מזונות אלה לא ישפיעו על תהליך הריפוי ועל כן אין צורך להימנע מהם.

המפגש הראשון הינו מפגש אבחוני שאורכו כשעתיים.

במפגש אני מקשיבה לסיפור של המטופל, לשפת הגוף, למילים הנאמרות, אבל גם למה שנאמר בין השורות, לדרך בה המטופל מתאר את החוויה שלו, אני חשה את ההוויה שלו שמשתקפת בתוך הסיפור שלו, ברמה הרגשית, מנטאלית, פיזית ואנרגטית.

במידה והטיפול הוא בילד, אני נפגשת אתו, עם ההורים ולעתים גם מבקשת לשוחח עם איש חינוך/טיפול קרוב בכדי לקבל תמונה שלמה ורחבה יותר על מצבו והמקום בו הוא נמצא.

לאחר המפגש אני מעבדת את הסיפור ואת כל האינפורמציה שקיבלתי ומחפשת את הרמדי ההומאופטית שהיא תמונת מראה מדויקת המשקפת את מצבו של המטופל בכל הרבדים והממדים.

לאחר שהמטופל מקבל את הרמדי, אנחנו מחכים תקופה של חודש שבמהלכה אנחנו בתקשורת עד המפגש הבא. במפגש המשך (שאורכו כשעה) אנחנו מדברים על מה שהיה במהלך אותה תקופה ומתוך השיחה הזאת אני בודקת מה השתנה בחייו של המטופל. פעמים רבות במפגשי ההמשך נוצרת העמקה משמעותית ביותר לתהליך, ומתוכה עולים עוד רבדים ומהויות פנימיות המבקשות להתרפא ולחזור לאיזונן.

אורך התהליך הוא אישי ונקבע בהתאם לצרכיו של המטופל. המטרה בתהליך היא להחזיר את כוחות החיים למטופל , ולתת לו לשוב לחייו ממקום נקי ומאוזן. .

עלות החודש הראשון כוללת את המפגש האבחוני, התרופה ההומאופתית (רמדי) ואת התקשורת החודשית דרך עדכונים במייל או בהודעות.

עלות מפגשי המשך כוללים את המפגש, התרופה ההומאופתית והתקשורת החודשית.

מחיר מיוחד לחבילה של חצי שנה שכוללת 6 מפגשים (מפגש אבחון ראשון ו 5 מפגשי המשך), תקשורת עדכונים בין המפגשים ותרופות הומאופתיות.

שם כללי לתרופה הומאופתית. (ישנם אלפי רמדיס כיום).
כל חומר ביקום יכול לשמש כרמדי.. הרמדי ההומאופתית יכולה להיות מעולם הצומח, המינרלים והחי.
הרמדי מופקת בתהליך מיוחד של דילולים וניעורים
הרמדי מותאמת אישית והיא מפעילה את כוחות הריפוי של הגוף ומטפלת בבעיה מהשורש.
הריפוי מתרחש בכל הרמות פיזי, רגשי ונפשי.

הרמדי ההומאופתית קיימת בגלובליים (כדורים קטנטנים) או בנוזל. לרוב אני עובדת עם הגלובליים.

יש להניחם בפה והם מתמוססים מתחת או מעל הלשון (טעמם מתקתק).

סגירת תפריט